University of Tehran Soil Science Students' Union

انجمن علمی دانشجویی گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه تهران

University of Tehran Soil Science Students' Union

به وبلاگ انجمن علمی - دانشجویی گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه تهران خوش آمدید!
این وبلاگ در نظر دارد تا با انتشار آخرین اخبار علمی و رویدادهای روز دنیای خاکشناسی بستری را برای دانشجویان این رشته و همچنین علاقه مندان به علم خاکشناسی فراهم آورد تا بتوانند با دسترسی راحت از این مطالب بهره کافی را ببرند .
همچنین این وبلاگ سعی دارد تا دانشجویان این عرصه را از پژوهش ها و فعالیت های انجام شده در انجمن علمی - دانشجویی خاک دانشگاه تهران آگاه نماید .

تاریخچه تاسیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی - دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی سابق

 

اولین مدرسه کشاورزی در ایران تحت عنوان مدرسه فلاحت مظفری در سال  1279 در جنوب تهران تاسیس گردید و پس از 6 سال به محل دانشسرای عالی منتقل گردید. این مدرسه در سال 1285 تعطیل و مجددا در سال 1296 با تغییر نام به دبستان برزگران در اراضی کاخ سلیمانیه کرج(محل فعلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی) آغاز به کار کرد.

در سال 1313 دانشکده دام پزشکی به مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی ملحق و مجموعا تحت عنوان بنگاه های علمی فلاحتی کرج به فعالیت خود ادامه دادند. مجموعه فوق در سال 1319 به دانشکده کشاورزی تبدیل شد و در سال 1328 از وزارت کشاورزی منتزع و بعنوان یکی از دانشکده های دانشگاه تهران به این دانشگاه پیوست.

در سال 1345 دانشکده جنگل داری در جوار دانشکده کشاورزی تاسیس شد و از سال 1351 به دانشکده منابع طبیعی تغییر نام داد. در سال 1384 دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی و مرکز تحقیقات بین المللی همزیستی با کویر در چارچوب ساختار جدید دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی را بوجود آوردند. این پردیس در حال حاضر با 4 دانشکده و 16 گروه آموزشی و تحقیقات بین المللی بیابان ،بزرگترین و جامع ترین مجموعه آموزشی عالی کشاورزی و منابع طبیعی در کشور می باشد.

 

تاریخچه گروه علوم و مهندسی خاک ( گروه خاکشناسی سابق)

 

آموزش خاکشناسی در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران از سال 1324 آغاز شد. اما رشته مستقل خاکشناسی در مقطع کارشناسی در سال 1342 ایجاد گردید. مقطع کارشناسی ارشد خاکشناسی در سال 1345و مقطع دکتری خاکشناسی در سال 1369 برای اولین بار در ایران در گروه خاکشناسی دانشگاه تهران راه اندازی شدند. پس از گروه خاکشناسی دانشگاه تهران رشته خاکشناسی در دانشگاه شیراز و دانشگاه تبریز از سال 1344؛ در دانشگاه شهید چمران اهواز از سال 1349 و در دانشگاه صنعتی اصفهان از سال 1363 راه اندازی شد.

فعالیت های آموزشی و پژوهشی

عمده فعالیت های تحقیقاتی در زمینه های حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه،  طبقه بندی خاک،  فیزیک خاک، حفاظت و مدیریت خاک، ارزیابی خاک ها، سنجش از راه دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی،  شیمی خاک، میکرومورفولوژی خاک، کانی شناسی رس، آلودگی خاک و آب، خاکهای شور و سدیمی، بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک و آزمون خاک است .در حال حاضر این گروه بعنوان قطب علمی در ایران شناخته شده است.

 

امکانات و تجهیزات آموزشی گروه علوم و مهندسی خاک

  • ایستگاه آموزشی- پژوهشی ورمی کمپوست
  • مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آب در مناطق دیم کوهین
  • تالار اجنماعات گروه علوم و مهندسی خاک با ظرفیت 140 نفر
  • سایت های رایانه: سه سایت رایانه برای مقاطع کارشناسی - کارشناسی ارشد- دکتری
  • کتابخانه تخصصی گروه علوم و مهندسی خاک: شامل حدود 1000 جلد کتب تخصصی انگلیسی،  حدود 500جلد کتب فارسی، مجموعه کاملی از رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد و برخی مجلات تخصصی علوم خاک.
  • بیش از 14 آزمایشگاه تحقیقاتی و گلخانه ها

 

گرایش های علمی گروه علوم و مهندسی خاک

  • شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه
  • فیزیک وحفاظت خاک
  • پیدایش و رده بندی خاک و ارزیابی اراضی
  • بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک